Wednesday, September 15, 2010

Kubur Lipat Kajang


(Gambar ini dari kubur Lipat Kajang, tapi di gunakan hanya sebagai hiasan saja)
Saya telah banyak menulis tentang kubur Lipat Kajang supaya kita tidak lupa akan status yang sebenarnya.
Mengikut maklumat dan pengetahuan saya kubur di Lipat Kajang yang saya ketahui dan juga telah di beri tahu kepada saya adalah di tempat2 yang berikut,
1.    Tanjung Nyior yang ada sekarang
2.    Dekat Empang Simen
3.    Di Tanjung Keling
4.    Dekat mesjid yang ada sekarang, antara rumah arwah Cik Gu Esa dan rumah arwah Abang Mat Darat, di Kampong Mesjid
5.    Dan dua biji kubur dekak ‘durian kibur’ di Tanjong Sungei.
Walau bagaimana pun tidak di ketahui asal usul kubur2 dekat Empang Simen, dekat Tanjung Keling, dan dekat mesjid sekarang di Kg. Mesjid. Eloklak kira nya semua kubur2 ini di siasat dan di rekodkan. Dan bagi tujuan menjaga kubur2 lama ini elok semua tanah2 perkuburan ini di pagar dengan baik supaya boleh di jaga dengan elok dan teratur.
Tentang 2 biji kubur dekat ‘durian kubur’ di Tanjung Sungei tu, saya di beritahu kubur2 itu adalah kubur2 hulubalang Pahang yang gugur masa Perang Saudara Pahang, dan mereka meninggal masa menghhilir Sungei Pahang dan mererka di semadikan di situ oleh hulubalang2 lain. Elek juga kubur2 itu, di jaga dan di pagar.
Kalau kita generasi sekarang tidak menjaga kubur2 yang sungguh besejarah bagi Kampong Lipat Kajang anak2 cucu2 kita nanti mungkin jugak akan mengabaikan kubur2 kita dan kita akan di telan zamanatanpa di ketahui siapakah warga Lipat Kajang, saperti juga kita tidak tahu asal usul orang2 kita di Kg. Lipat Kajang sekarang.

(its time that Kampong Lipat Kajang records all its cemetaries, and maintain them as the kampong heritage) 

Anak2 Kg Lipat Kajang yang ingin memberi maklumat yang lebih terperinci dan tepat sila buat komen.

1 comment:

  1. koi raser molekla kubor arwoh makenun diutamakan masuk dlm sejarah utama lipat kajang. tanpa maknun hj ahmad. lipat kjg tak berseri lumpoh!!

    ReplyDelete