Wednesday, September 15, 2010

Mesjid Lipat Kajang


(gambar mesjid di petik dari  http://musaniblog.blogspot.com/2009/12/tukang-sembelih-depan-masjid.html) ..... maaf Pak Mus.... dan terima kaseh ...

Mesjid Lipat Kajang telah lama wujud dan pada ingatan saya mesjid yang ada sekarang ini adalah mesjid yang ketiga. Mesjid asal telah lama di runtuhkan dan mesjid yang kedua maseh lagi ada tapi di gunakan sebagai tempat simpan barangan (ada kah ini betul?).

Sebelun mesjjid yuand lama itu wujud saya di beritahu ada lagi mesjid2 di kampong lipoat kajanag tapi tiada siapa yang maseh hidup di lipat kajang yang beleh member maklumay lanju,.

Saya tidak ketahui dengan sebenarnya adakah mesjid yang ada sekarang ini duduknya di tanah wakaf atau tidak, tidak siapa pun yang boleh memberi kepastian (ada ke sesiapa?). Tapi memurut maklumat yang di perolehi mesjid itu tidak di dalam tanah wakaf (?). Ini menjadikan keadaan yang tidka begitu stabil tentang status tapak mesjid itu.

Perlu di fikirkan untuk mendirikan mesjid baru di Lipat Kajang. Dan mesjjid baru ini perlu juga di didirikan di atas tanah (tapak) wakaf. Dan mengikut maklumat yang tidak resmi sesuatau mesjid di anggarkan akan menelan belanja minima sebanayak RM 1 juta.

Pada pendapat saya, yang asal dari Lipat Kajang tapi dah lama meninggal kan Lipat Kajang, Jawatankuasa Mesjid Lipat Kajang perelu mengambil initiatif untuk mendirikan mesjid baru yang lebih selesa dan yang lebih terang status nya.

(the existsing mesjid at Kampong Lipat Kajang is not situated on a wakaf land, as far as I know, and its time as well that a new mesjid is built in a more appropriate location and on a real wakaf land)


Anak2 Kg Lipat Kajang yang ingin memberi maklumat yang lebih terperinci dan tepat sila buat komen.

No comments:

Post a Comment