Saturday, February 13, 2010

Zaman dah berlalu.

Di satu ketika dulu, zaman dah berlalu, Kampong Lipat Kajang selalu saja di kunjungi oleh Almarhum Tun Abd Razk, Menteri, kemudian Timbalan Perdana Menteri, tapi saya tak tahu sekira nya beliau melawat Kampong Lipat Kajang sebagai seorang Perdana Menteri Malaysia.

Yang saya ingat, bapa saudara saya, arwah Derus, adalah orang kuat UMNO pada masa itu dan kawan2 beliau termasuklah Menteri Besar Pahang, Tan Sri (pada masa itu Dato’) Yahya Seth. Arwah bapa saudara saya itu dengan Almarhum sangat rapat dalam politik mereka. Ada pada satu masa saya terjumpa Dato’ (pada masa itu) Abd Razak di serambi rumah (yang tidak lah begitu sempurna, buatan dari kayu tidak ada kipas dan beratap zin tanpa siling) bapa saudara saya itu, bercerita cerita sambil menunggu isteri bapa saudara saya itu memasak lemak gulai ayam (yang baru di sembeleh) di dapur untuk makan tengah hari hari itu. Sungguh aneh, dan tak boleh di sangka.

Ada satu kekita apabila Almarhum telah menjadi Timb. Perdana Menteri, beliau sampai di Kampong Lipat Kajang (saya di beri tahu). Pada masa itu arwah bapa saudara saya itu sedang ‘membuat paya’, dan telah di panggil oleh Almarhum untuk mengadap. Arwah bapa saudara saya itu tergesa gesa datang, sambil maseh memakai seluar basah ‘paya’ beliau, maklum saja lah setelah mendapat panggilan mengadap denga cara terkejut dari seorang pembesar Malaysia.

Zaman telah berlalu, sekarang siapa kah gerangan nya Menteri Malaysia yang ingin datang melawat Kampong Lipat Kajang. Mungkin ada, tapi jarang2.

No comments:

Post a Comment